Kun je een klas al swipend slimmer maken?

Swipende encyclopedie challenge

Morsen en verspillen. Femke Kiggen kan er erg slecht tegen: “Mensen staan te weinig stil bij alle inspanningen die het kost om grondstoffen te winnen. Als je de hele keten nagaat, kom je tot de conclusie dat we slimmer met grondstoffen moeten omspringen.”

Bijdragen aan duurzaamheid

Hoofdschuddend toekijken helpt niet. Milieukunde wel. “Want milieukunde is de toekomst”, zegt Femke met overtuiging. “Ik wil mijn steentje bijdragen aan duurzaamheid. Dat leer ik hier. Het is ook een logische stap na de MBO-opleiding Watermanagement die ik heb gedaan. Ik ben er nog meer van overtuigd geraakt dat we duurzaam met water moeten omgaan.”

KAM systeem

Een grotere opdracht voerde ze bij Sofra uit. Het is een klein zuivelbedrijf dat traditionele Turkse recepten en bereidingswijzen volgt. “Ik heb het KAM-systeem [Kwaliteit, Arbo en Milieu] onderzocht, met name Arbo en Milieu. Erg leerzaam, maar ook zinvol. Mijn adviezen kwamen van pas. Ze namen me serieus.”

Brandslang

Aan de hand van een checklist onderzocht Femke of KAM-zaken – van afvalstromen tot gevaarlijke stoffen – aan de wet- en regelgeving voldeden. Zo kwamen enkele verbeterpunten aan het licht. Eén brandslang bleek achter een stellage verstopt te zitten. Verder telde het bedrijf, waar twaalf mensen werken, maar één bedrijfshulpverlener. Die BHV’er krijgt versterking, zodat ook hij met een gerust hart op vakantie kan.

Afvalstromen

Femke onderzocht ook de afvalstromen in het bedrijf: “Ze hebben veel karton en plastic. Daarom is bekeken of de aanschaf van een balenpers zinvol zou zijn. Maar zo’n apparaat, dat zo’n 10.000 euro kost, bleek niet rendabel.”

Gemeente Weert

Als Femke geen tijd verspilt, is ze over twee jaar milieukundige. En dan? “Ik heb een meeloopdag bij de gemeente Weert gehad. De wereld van Handhaving & Toezicht trekt me. Maar bij een adviesbureau werken zou ook kunnen.”